Legaliser ALL narkotika!

Hvorfor er heroin ulovlig?

Hvorfor er hasj ulovlig?

Hvorfor er kokain ulovlig?

Narkotikalovbrudd stod for omtrent 20% av ALLE lovbrudd i Norge i 2014http://www.ssb.no/fengsling/ 

Kan vi ikke bare legalisere alt sammen? Hva ville skjedd? Hvorfor skal det være ulovlig?

Noen vil hevde at det bør være ulovlig fordi det skader folk. Men hva skader egentlig folk? Hjerte- og karsykdommer tar livet av ENORMT mange i Norge https://www.fhi.no/nettpub/hin/helse-og-sykdom/hjerte--og-karsykdommer-i-norge---f/ Bør vi da forby mat for overvektige? Bør de få et rasjonskort? Hvorfor skal man forby en ting som tar livet av LANGT færre, mens andre ting som tar livet av flere er lovlig? Staten bør ikke bestemmer over hva som kommer ut av munnen min, og de bør heller ikke ha noe å si på hva jeg velger å putte inn i kroppen min.

En annen ting er all den ulovlige narkotikatrafikken. Om man ser på narkotikaindustrien med økonomiske øyner så har staten bare en eneste stor funksjon: å beskytte monopolet som narkotikakartellene har. Om man legaliserte narkotika så vil den forsvinne. Man vil få det inn i kontrollerte områder, produktet vil bli tryggere å bruke (man er trygg på kvaliteten) og hygienen vil bli bedre. Prisen kan også bli lavere siden man kan ta de lovlig inn i landet. Hva er så grusomt med dette? Kan det hende at noen flere begynner med narkotika? Kanskje. Men da har man valgt det SELV. Hvorfor skal man bli beskyttet fra å ta valg som kun skader en selv? Vil du heller ha uskyldige personer som blir drept i gjengopprør? I USA blir tilfeldige folk drept i gjengopprør hele tiden. 

Å legalisere narkotika ville gjort to enorme forbedringer på samfunnet samtidig: øke effektiviteten/kvaliteten til politiet og redusert kriminalitet. Man ville også spart enorme summer på alle fengselsdommene man hadde unngått. 

La folk ta sine egne valg. La de slippe å gå i fengsel bare fordi de kjøper stoff. La de slippe å miste jobben bare fordi de liker hasj. La de få verdigheten sin tilbake. La det frie markedet styre, og IKKE la gjengene ha monopol på narkotikamarkedet. Samfunnet vil spare enormt med penger (mindre ressurser brukt til narkotika-etterforskning).



#narkotika #legaliser #hasj #politikk

8 kommentarer

Skeptisisme

14.11.2016 kl.21:43

Hello!

Det er forskjell på å legalisere narkotika og bare hasj..

Tyngre rus kan man dø av, og bli kraftig avhengi i, og ødlegge livet..

Hasj kan være skaddelig på en måte, men på en annen måte kan hjelpe deg mot sykdommer.

Hvis du skal se på statestikken, så er kath det minst skaddelige rusmiddelet.. hvorfor snakker du ikke om det istedet?

Hvis du har fulgt med på vg idet siste har en ekspert fra Amerika sagt at vi ikke burde legalisere cannabis, for det vil skadde Norge.

Selvfølgelig! Hvis du vil ha deg en "rev" nå og da, gjør det! Men la andre gjøre som de vil. Og ikke legaliser de tyngre rus middlene, for du tror det vil roe ned narkotika trafikken.. det kommer alltid nye men ukjente russ, dealerne vil få tak i nye stoffer som er verre og som ikke er legaliser for å tjene penger.

Mvh

K

Virkelighetensverden

14.11.2016 kl.22:20

Hallo!
Hvorfor skal man forby ting bare fordi det er skadelig? Skal man forby sjokolade? Skal man forby alkohol? Skal man forby sukker? Disse tingene tar jo livet av mange flere i Norge. Det at man kan ødelegge livet sitt er ikke et argument om man ikke samtidig vil forby alle andre ting som også er skadelig.

Poenget mitt var: legaliser all narkotika. La mennesker selv velge om de vil skade sin egen kropp. Spar masse penger og tid hos politi og rettsvesen. Bli kvitt monopolet som kriminelle har på narkotika. La rusavhengige få et verdig liv ved å la de kjøpe sin rus lovlig og trygt. Hvilke ulemper gir dette? Jeg kan ikke se noen. Kanskje noen ekstra blir avhengig, men igjen: det er deres eget valg.

Hvorfor ble hardere rus stoff utviklet? De ble utviklet for å være kraftigere fordi da var det enklere å smugle i små doser. Forbud fungerer aldri. Vi hjelper bare kriminelle med å ha monopol. Vi hjelper de med å tjene penger.

Skeptisme

14.11.2016 kl.22:58

Beklager, men tror ikke du ser forskjellen på sjokolade og rus:/

Du bor i en fantasi, der alt er så lett i dine øyne.

Hvis du vil at vi skal ta bort monopol for dealerne, så burde vi gjøre som Trump i amerika, ha strengere regler for immigranter og det som kommer inn og ut i landet.

Det vil skape bare flere problemer, mere vold, mere døds tall i Norge.. Norge ble ikke verdens beste land og bo i for ingenting...

Tror du burde lese litt mer på dette.

Virkelighetensverden

14.11.2016 kl.23:11

Hallo :)
La meg si det slik: du har to ting. Den ene tingen står bak ca. 10 000- 15 000 dødsfall i året. Den andre står bak ca. 250. Du mener at det som står bak 250 dødsfall bør forbys, men ikke det som er hovedårsaken til 10 000 - 15 000 dødsfall?

Det ER forskjell på sjokolade og rus, men konsekvensen av avhengighet i begge tilfeller kan være døden. Og hva med alkohol? Bør det forbys? Eller hva med biler? Biler er jo livsfarlige! Hvorfor ikke forby de? Eller er det slik at man ikke må forby ting som dreper når det også kan være nyttig?

Jeg ser poenget ditt, men det blir en veldig rart å si at ting som dreper masse folk skal være lovlig, mens andre ting som dreper færre bør være ulovlig.

ruskerufsen

15.11.2016 kl.04:15

Flott innlegg og 100% enig.

Jeg filosoferte for en tid tilbake om det å være ond. For jeg ble beskyldt for å være ond, så da måtte jeg finne ut hva å være ond var for noe.

Å være ond er å frata andre et valg. Som f.eks. å gi noen en kopp te, men unnlate å nevne at den er full av gift. Da er man ond. Sier man at det er gift oppi er man ikke ond. Da har den andre et valg.

Så også i narkotikadebatten. Hvorfor forby forbrytelser uten ofre? Hvis mennesker vil fylle sin kropp med gift, hvorfor ikke? Hva angår det oss?

Helt enig. 100%. Flott innlegg!

Virkelighetensverden

15.11.2016 kl.10:23

ruskerufsen:
Jeg ser vi er enig begge to :) La folk ha fritt valg, og la det frie markedet bestemme.

Veronica

07.02.2017 kl.22:38

Veldig enig i mye av det du skriver. Dessverre er det ingen som ser det slik

Virkelighetensverden

07.02.2017 kl.22:42

Bra at flere er enig :) Jeg tror at mange vil våkne etterhvert, og når flere folk får høre argumentene så vil de snu. Det er bare det at folk flest ikke tenker så mye over det. De tenker at "selvsagt må narkotika være ulovlig" siden de jo er en naturlig tanke, men MYE vil løse seg ved legalisering! Vi får bare spre budskapet :)

Skriv en ny kommentar

hits