Avskaff likelønn

Likelønn er egentlig en god tanke: folk som gjør den samme jobben skal ha lik lønn. Dette skal hjelpe til med å unngå at folk blir behandlet ulikt på bakgrunn av kjønn/religion/rase etc Men hvordan fungerer det i praksis?

La oss ta neon eksempel: 1) En kvinne ønsker seg jobb i et mannedominert yrke. Hun går til sjefen der og spør "kan jeg få jobb?" Sjefen der har fått inn mange søknader, men likte denne kvinnen best. Han sier "du er ansatt". I dette tilfellet har man ikke bruk for loven om likelønn siden kvinnen uansett hadde blitt ansatt.

2) En kvinne ønsker seg jobb i et mannedominert yrke. Hun går til sjefen der som har fått mange søknader. Sjefen liker ikke kvinner, og han vet at den han ansetter uansett må ha lik lønn med de andre. Hvem ansetter han? En mann selvfølgelig. Det koster han uansett like mye, så da velger han det han liker best. Her HINDRER loven om likelønn at kvinnen får jobben.

3) En kvinne ønsker seg jobb i et mannedominert yrke. Går til sjefen og sier "jeg kan jobbe for en billigere penge en alle de andre!". Dette får konsekvenser! Nå får sjefen et problem! Om han ansetter en mann så taper han faktisk penger! Det har en ekte kostnad med seg! Mens om han ansetter kvinnen så får hun en jobb hun ellers kanskje ikke hadde fått, og sjefen blir kanskje kvitt noen av sine fordommer etterhvert. Dette er konsekvensen av INGEN likelønn! Personer som ellers ikke hadde komt seg inn på arbeidsmarkedet klarer det fordi de tilbyr sine tjenester billigere. 

"Men, Runar, dette er jo urettferdig over de som må tilby sine tjenester billigere!" Er det det? Valget her er jo: få en jobb som man ønsker, eller å ikke få jobb. Når man har bevist at man er minst like god som de andre på arbeidsplassen så kan man jo forhandle lønn på nytt. Og da har man fått enda mer erfaring. Dette er måten folk har brukt i laaaang tid for å bekjempe fordommer. Man begynner med mindre lønn og beviser at man er minst like flink, og de som hadde fordommene må endre sin mening.

"Men hva om noen fortsatt tjener mindre enn andre i samme jobb?" Da bør man skifte jobb. Om man mener at man fortjener mer så kan man gå et annet sted. Men noen vil alltid være mer effektiv enn andre. Alle fortjener ikke samme lønn. Det er det som er et ekte fritt samfunn. Man får som man fortjener, man får ikke det alle andre får.

Hva tenker dere?



#likelønn #likestlling

 

12 kommentarer

Elise

02.12.2016 kl.17:04

Jeg tenker at det å ikke gi jobben til kvinnen bare fordi hun er en kvinne er diskriminering, noe jeg håper du forstår er ulovlig. Det å skrive at loven om likelønn hindrer kvinnen i å få jobb er også helt latterlig, det er vel heller sjefens trangsynte syn på kvinner som hindret denne kvinnen i å få jobben.

«"Men hva om noen fortsatt tjener mindre enn andre i samme jobb?" Da bør man skifte jobb. Om man mener at man fortjener mer så kan man gå et annet sted.» Så om alle kollegaene dine som har jobbet der like lenge som deg, med samme kvalifikasjoner får bedre betalt enn deg hadde du bare godta det? Mener du virkelig at kvinner med samme kvalifikasjoner som menn burde ta til takke med mindre lønn for samme arbeid for å i det hele tatt kunne få en jobb i et mannsdominerende yrke? Ikke alle var like heldige som deg og ble født en hvit mann, men dette burde ikke bety at vi må ta til takke med mindre lønn for samme arbeid bare for i det hele tatt å være en kandidat til jobben vi ønsker .

Jeg vet ikke om dette er et stort problem i Norge, men du høres jo helt syk ut. Takk gud for likestillingsloven.

Virkelighetensverden

02.12.2016 kl.18:38

Jeg tror ikke du helt har lest det jeg skrev. Jeg er FOR at kvinner og menn skal ha lik lønn. Jeg er FOR likestilling. Pust dypt inn :) Det jeg skrev var at loven om likelønn ikke hjelper på å løse dette problemet. Jeg gav deg 3 eksempel der konsekvensen av likelønn kom frem. En sjef som misliker menn/kvinner/innvandrere/hvite/svarte osv taper INGENTING på å heller gi jobben til den han liker best. MEN om noen sier "jeg kan gjøre jobben billigere!" DA taper han penger på å fortsatt holde på sine rasistiske/sexistiske holdninger.

Loven om likelønn HINDRER at man blir kvitt fordommer, og det HINDRER at sjefene som har slike fordommer taper penger på det.

Og som jeg sa: hva ville du selv valgt? Å ha jobb eller å ikke ha jobb? Hvorfor skal man ikke kunne si at man kan gjøre jobben billigere enn andre? Uansett kjønn. Da får man vist hva man kan, man får erfaring og man kommer seg inn i jobbmarkedet. Dette gjelder ikke bare kvinner. Det gjelder alle.

Og hvordan vet du om jeg er hvit eller ikke?

Ser du hva jeg mener nå? Vi er begge for likhet, men hvordan skaper loven om likelønn likhet? Om jeg er rasist og skal velge mellom en hvit og en svart mann, så velger jeg selvsagt den svarte (siden jeg er svart selv). Jeg må jo uansett betale den jeg ansetter like mye. Så jeg velger den jeg liker. MEN om den hvite mannen sier "Jeg kan jobbe for 10 000 kr mindre i året" DA blir ting verre. Da koster det meg penger å være rasist. Med likelønn så er det gratis.

Takk for spørsmål. Håper jeg forklarte meg noenlunde klart :)

11.12.2016 kl.20:04

er det meningen vi skal ta deg seriøst??? mer svada en det du skrive har eg aldri vert borti!!!

Virkelighetensverden

11.12.2016 kl.20:31

Anonym: Hadde vært fint om du kunne sagt hvor du mener jeg tar feil, eller hvilken del av argumentet du er uenig i. For meg ser dette ut som enkel logikk. Og husk: jeg er enig i at menn/kvinner/kristne/jøder osv ALLE bør få lik lønn for likt arbeid. Spørsmålet er bare hva som er en god måte for å få frem dette. Loven om likelønn er mer til hinder enn til støtte.

29.12.2016 kl.23:33

"Hva tenker dere?" Vi tenker at du er en noe så sjeldent som en anonym blogger, og vi finner ditt tankesett svært umodent når det kommer til logistikk i samfunnet. Du anonym? Vi også anonyme. Hilsen en gjeng kvinner og menn.

Virkelighetensverden

30.12.2016 kl.00:35

Hallo :)
Jeg mente "hva tenker dere om tankene mine?". Argument er ikke gode eller dårlige basert på HVEM som sier de. Om mitt navn hadde vært Stephen Hawking eller Bob Kåre Kåresen så hadde det ikke hatt betydning for argumentet.
Men jeg synes det er flott at dere også er anonyme! Kanskje dere vil dele deres synspunkt om ulike saker med meg? Jeg setter alltid stor pris på nye innfallsvinkler!

Mvh
Runar

Alette

06.01.2017 kl.22:33

Kan du stå for alt du skriver om i innleggene dine? Dersom det hadde blitt knyttet til navn og bilde av deg.

Virkelighetensverden

07.01.2017 kl.01:15

Det er en trist dag når man angriper personer i stedet for argument. Innleggene mine kjemper for et bedre, og mer likestilt samfunn. Hva er det jeg skriver som du mener er så galt?

Alette

07.01.2017 kl.01:28

Jeg har ikke angrepet deg som person :) Det var et enkelt spørsmål. Du har gode poeng i noen av innleggene dine jeg har lest, men i mange av dem synes jeg du skriver på en måte som er svært krenkende mot enkelte mennesker. Det er lov å si sin mening, men det går og an å tenke på om man sårer noen ved måten man sier meningen sin på.

Virkelighetensverden

07.01.2017 kl.01:45

Takk for det :) Hvem har jeg krenket? Stort sett har jeg holdt en hyggelig tone med alle. Jeg har aldri navngitt noen. Jeg har linket innlegg som jeg er uenig i. Om personen selv har valgt å bruke fullt navn så må man alikevel kunne kommentere, eller?

Alette

07.01.2017 kl.01:56

Det var et spørsmål, som du enda ikke har svart på :) Har jeg sagt at du ikke kan kommentere? Tror selv du vet hva jeg sikter til. Å jeg er ikke interessert i noe lang diskusjon her :) Kjør på du. Jeg kommer ikke til å følge deg :)

Virkelighetensverden

07.01.2017 kl.02:10

Jeg vet faktisk ikke hva du sikter til :) Siden du kommenterer på innlegget om likelønn: er det det?
Hvilket spørsmål? Om jeg kan stå for alt? Svaret mitt er som i sted: Hva har jeg skrevet som er grusomt? Om jeg er enig med deg så vil jeg fjerne det. Mine tanker og argument burde ikke hvile på hvem jeg er, men på sin logikk. Om du er uenig med meg: flott. Jeg vil gjerne høre hvorfor. Jeg er alltid åpen for nye ideer og synspunkt. Du trenger ikke følge meg :) Vi er uenig i ting, men det er ofte da man innser nye ting. Sjelden man lærer noe når man bare følger de man er enig i.

Kom gjerne med argument på det som du er uenig i. Jeg har endret mening før, så kanskje det er håp :)

Skriv en ny kommentar

hits