Sprøyterommet i Bergen

Igjen leser vi om statlig sløsing. Denne gangen i form av sprøyterom. I gjennomsnitt besøkes det av 1-2 personer hver dag. Hva er kostnaden spør du kanskje? Ca. 18 millioner i året.... La oss si at 700 mennesker bruker tilbudet per år. Det blir ca. 26 000,- kr per besøk.....

Noen sier kanskje: ja, men dette må vi ta oss råd til! Mens andre sier at dette er tull. Hva med å la folk velge selv? Dersom folk ønsker SÅ sterkt et sprøyterom så kan de finansiere det selv. Man burde ikke KREVE pengene fra folk gjennom skatt. La de som ønsker sprøyterom (f. eks nær familie av narkomane) betale for det om de selv ønsker. Ikke tving andre til å gjøre det.

Narkomane har selv valgt dette livet. De velger selv å fortsette med det, og det burde de få lov til. Men ikke tving andre til å hjelpe de. Det er helt sikkert folk som ville gitt masse penger til saken. La de få gi. 

#narkotika 



 

10 kommentarer

16.02.2017 kl.03:54

Oida... her har du misforstått mye grunnleggende. De tok kanskjeden første dosen frivillig - men absolutt ingen velger å bli tungtmisbrukende narkomane. Stoff som er såpass sterke danner store misdannelser i hjernen, som gjør at kroppen fysisk trenger mer. Mer, mer og mer. Det tar over all kontroll. Dette lærte vi allerede på ungdomsskolen.

For ensom skriver en blogg hvor en framstiller sterke meninger og ytrer store ord, så vet du sannelig særdeles lite innenfor de temaene du tar opp. Si meg, hvor gammel er du egentlig? For her får jeg følelsen av at du er en tenåring på grunnskolen som må skille seg ut fra mengden, vil bruke store ord og ta opp ting som skaper debatt - bare for å skape litt spenning i en ellers ensformig hverdag.

Virkelighetensverden

16.02.2017 kl.09:34

Anonym: Her fraskriver du alle narkomane all form for ansvar. ALLE har ett valg, også narkomane. Når narkomane tar stoff så velger de. Eller mener du at de er zombier?
Om de ikke tar egne valg: bør de da ikke straffes når de gjør kriminelle ting for å få penger til stoff? Det eneste du gjør er å sy puter under armene på de, og si at det ikke er deres skyld. Er det en god måte?

Hva med folk som er avhengig av mat? Har de heller ikke noe valg? Eller avhengig av røyk?
Du har rett i at ingen VELGER å bli tungtmisbrukende. Men når de har valgt å begynne med stoff så er de klar over de mulige farene. Når man gjør et slikt valg så bør man selv være ansvarlig for konsekvensene. Det er IKKE folket som bør betale for skadene som man selv gjør mot seg selv!

Hva har alderen min med dette å gjøre? Om du har motargument så må du gjerne komme med det. Eneste argumentet ditt her var "de har ikke noe valg, og derfor bør vi hjelpe de med å ta sprøyter og betale for de." La de som ønsker det hjelpe de. Ikke tving andre til å gjøre det ved hjelp av skatteinnkrevere.

Virkelighetensverden

16.02.2017 kl.09:37

Anonym: http://abcnews.go.com/US/story?id=90688&page=1 Her snakker man om at det ER et valg. Så kanskje narkomane ikke er zombier alikevel?

16.02.2017 kl.12:50

Las du i det hele hva jeg skrev? Ikke en eneste plass har jeg skrevet at jeg støtter sprøyterom. Og hvor sa jeg at vi burde betale for det? Sa faktisk aldri at jeg var uenig med deg i det hele - jeg reagerer bare på utsagnet ditt om at narkomane velger dette livet.

Det finnes mange grunner for at folk faller utenfor samfunnet, og får varige psykiske problemer hvor de ikke lenger ser annen løsning. Og hva med de som har blitt avhengig ved å få det trykt ned omtrent fra spebarnsalder av foreldre? De finnes de og. Hvilke framtidsplaner tror du det er satt for dem?

Tenk litt utenfor boksen.

Virkelighetensverden

16.02.2017 kl.13:02

Anonym:
Jeg leste det ja. Siden du mener narkomane ikke har noe valg så antok jeg at du mente at de ikke er ansvarlig for sine handlinger. Det er vel en logisk konklusjon?

Du skriver at narkomane velger ikke dette livet? Hvordan kan da noen narkomane velge å slutte? Eller skjer ikke det? Det skulle jo ikke være mulig om det du sier er rett.

Folk som får varige psykiske problemer ser ingen annen løsning enn dop: OK. De gjør fortsatt et valg! Og du spør hvilke fremtidsplaner som er satt for ulike narkomane: Hvorfor skulle det bry meg eller noen andre som ikke kjenner de?

Saken jeg tok opp var: hvorfor skal folk bli tvunget til å hjelpe andre?

synskepeggy

17.02.2017 kl.14:23

En stor del av 1980-kullet fikk den nye "hypermoderne" diagnosen ADHD,de blei satt på Ritalin i svært ung alder.Da de blei myndige var de avhengige og overlatt til seg selv og måtte skaffe seg stoff selv - har de valgt det selv ? Eller er det noen prestisjeryttere og maktsyke tullinger som har valgt for dem?

En stor del av fangene i norske fengsler hører til i 1980-kullet.

Den største tragedien er at det blei oppfunnet en diagnose (ADHD) på helt friske barn,men som hadde litt mer energi å få utløp for enn det "de voksne" likte,så derfor var veien kort til en diagnose og til tung medisinering som fks.Ritalin.

Jeg har selv barn fra 1980-kullet,når gutten min blei litt for voldsom fikk han beskjed om å gå ut å leke av seg litt energi,klatre i trær,bygge hytter osv.Det var "dopet" mine fikk,barnevern,skole,helseapparat mente at Ritalin var svaret,ikke lek (noen ganger uten tilsyn) da fikk foreldre ofte "diagnosen" omsorgssvikt og før man visste ordet av det var man en del av barnevernets statistikk.

Så,hele samfunnet er lagt opp til at man skal "passe inn" og gjør man ikke det så har man,før man vet ordet av det,fått en diagnose som fører til (ofte) tung medisinering allerede fra tidlig alder.

Det er for mange som ikke har valgt misbrukerlivet selv,men som ar fått det pådyttes av andre lenge før man hadde bestemmelsesrett over seg selv.

Hilsen synskepeggy.

Virkelighetensverden

17.02.2017 kl.15:52

synskepeggy: Hei Peggy :) Kjekt å se at vi er enig i noe :)
Enig i at alt for mange har fått diagnoser som ADHD, spesielt gutter. Man burde aldri gi tunge medisiner til barn, og det er klart at disse ikke selv valgt å bli avhengig. Men det å bli kvitt en avhengighet tar kanskje 2 uker. Da er man kvitt den fysiske avhengigheten. Det er den psykiske som er vanskelig å bli kvitt. Det at man TROR man trenger noe. Men igjen: det er et valg. De som er voksne kan velge å slutte. Det er hardt. Det er vanskelig. Men det er mulig.

Poenget mitt var bare: la de som ønsker å betale for dette gjøre det. Ikke bruk penger som er tvunget inn via skatt til det.

Håper sønnen din er bedre i dag :) God helg!

synskepeggy

17.02.2017 kl.16:42

Jeg tror du misforsto litt.Min sønn har aldri hatt diagnosen ADHD,han var en rolig og grei gutt og hadde en lysende fremtid forran seg og om noen ville funnet på å klistre den diagnosen på ham (uten noen som helst grunn) ville jeg ha kjempet mot det med nebb og klør ! Jeg har alltid vært en svært hardnakket motstander av "diagnoser" og medisinering av barn.

Når det er sagt så har jeg sett hvor ille det kan gå med mange (spesielt gutter) nettopp fordi at jeg selv har hatt gutt som vokste opp i Ritalin og ADHDs gullalder.

Flere ganger hadde man mistanke om at man valgte minste motstands vei når barna blei "ustyrlige" og foreldrene var for opptatt med seg og sitt (karriere) og for sliten til å oppdra sine egne barn,det er lett å ty til "lettvinte" løsninger - omtrent som bloggeren du nevner i ditt forrige innlegg : kyniske,egoistiske og handler før tanke.

Det kommer aldri noe godt ut av sånt !

Man kan ikke forvente at barna som har vokst opp på Ritalin i en mer eller mindre "uvirkelig" virkelighet (på grunn av medisinering) plutselig skal begynne å velge selv og tenke selv når de aldri har fått muligheten før,akkurat som alt annet så må valg,handlinger og tanke læres - fra de som står barnet nærmest,når det svikter der da er tragedien fullkommen.

Min sønn hadde et godt liv,han var en fornuftig gutt,jobbet i Nordsjøen og hadde fremtidsplanene klare.Det var i offshore han trivdes og han kom inn på Teknisk fagskole i Stavanger høsten 2005 for å få seg en utdannelse og på sikt en (som han kalte det) drømmejobb på boredekk- men,tragisk nok,sånn skulle det ikke gå.....

God helg !

Hilsen synskepeggy.

Joakim

23.02.2017 kl.23:09

På et tidspunkt hadde de et valg, ja. Men valget ble ofte tatt på dårlige premisser. Omsorgssvikt, misbruk psykiske lidelser osv er ofte en gjenganger hos disse menneskene.

Så hvis du da anerkjenner psykisk lidelse som sykdommen og narkomani som symptomet kan du igjen si at dette faller inn under helsevesenet i Norge... et helsevesen som alle har krav på hjelp fra.

Så når du trekker frem kostnaden rundt det sier du i overført betydning at du selv vil velge hvem du hjelper!

Da vil jeg herved be om at du sier ifra det sekundet du er syk slik at jeg kan holde tilbake mone skattepenger... for jeg vil også velge hvem jeg hjelper! Og DU er ikke en av dem!

Virkelighetensverden

24.02.2017 kl.08:27

Flott! Der ser du! Vi er enig :) Vi vil ha valget over hvem vi selv skal hjelpe. Jeg blir sjelden syk så du har nok ikke tapt noe penger på meg, men jeg skal si i fra :)

Så du sier at narkomane gjør et valg, og at vi andre må betale for det valget. Blir det rett i dine øyne? Er det rett at andre skal tvinge folk til å gi de penger så pengene kan til andre folk?
Avskaff helsevesenet. La folk betale for egen forsikring, eller la de som ikke ønsker det slippe å ha forsikring. Da får man et mer rettferdig samfunn, og det ønsker vel alle?

Skriv en ny kommentar

hits