Selvmord: bør man tvinge noen fra det?

Du ser en person på en bro. Det er tydelig at han har tenkt å hoppe. Du spør "går det bra?". Han sier "jeg skal hoppe". Hva gjør du? Ville du grepet tak i han? 

De fleste ville nok det. Men er det rett? De fleste ville nok si "Ja. Man bør alltid stoppe selvmord!". Og jeg er enig i at man skal prøve å overtale personen til å gå vekk fra brokanten, men bør man TVINGE personen? Du sier "Jammen, han har jo sikkert ingen god grunn!"

Hva om han forteller deg grunnen til at han vil ta livet sitt. Hva om han gir deg ganske gode grunner, og du kan forstå valget hans. Ville du da sluppet han fri? Eller ville du fortsatt ha tvunget han ned i bakken? Om du ville fortsatt holdt han fast: hvilken rett har du til å forhindre et annet menneske å gjøre et valg over sin egen kropp? 

Jeg har lest en del innlegg i det siste der stort sett alle sier at abort bør være lovlig. "Kvinner må få bestemme over egen kropp!". Om det er synet deres: da burde vel også en person få bestemme om det vil avslutte sitt eget liv, eller? Hvorfor stopper plutselig denne retten til å bestemme over egen kropp? Hvilken rett har vi til å tvinge noen til å leve? Er dere imot aktiv dødshjelp også? Du tenker kanskje "det er ikke samme sak", men det er det. En person som ønsker aktiv dødshjelp er syk, og har antagelig store smerter. En person som vil ta selvmord har også store smerter. Hvorfor skiller dere mellom disse?

For å presisere: jeg oppfordrer alle til å prøve så godt som de kan til å overtale personen om at selvmord er en dårlig løsning! Da går personen frivillig bort fra broen, og personen har selv valgt en annen løsning. Men om du ikke klarer å overtale personen: ikke tving han/hun i bakken. Ikke tving de på sykehus. La de få ta sitt eget valg, over sin egen kropp, på lik linje med andre.

#selvmord #dødshjelp #abort



 

21 kommentarer

Silje Morønning

24.02.2017 kl.13:35

Bra innlegg! Jeg er helt enig med deg!

Virkelighetensverden

24.02.2017 kl.17:18

Silje Morønning:
Kjekt å høre at andre har samme tanke :)

anonym

24.02.2017 kl.17:06

Synes man bør gjøre det. De som vil ta livet sitt er som regel personer som sliter veldig. Dem evner ikke å tenke positivt og klart. Mange som har prøvd å ta livet sitt, men som har blitt stoppet er glade for det i ettertid. Da er det verdt å stoppe dem.

Virkelighetensverden

24.02.2017 kl.17:18

anonym: Du sier at de ikke evner å tenke positivt og klart: betyr det at vi bør hindre de i å gjøre ting? Hvem kan avgjøre om de tenker klart eller ikke? Hva med de som ønsker aktiv dødshjelp? Kan det ikke hevdes at de ikke tenker klart? Før i tiden ble det hevdet at de som ønsket abort ikke tenkte klart...

Mange som blir stoppet tar livet sitt senere. Da har man altså forlenget et liv som var smertefult. Hva med folk som ikke ønsker å bli holdt kunstig i live? Skal man si: de tenker ikke klart? Skal man holde folk levende uansett? La folk selv få avgjøre om de vil leve eller ikke. Det er ikke noe man bør stoppe ved hjelp av fysisk makt.

anonym

25.02.2017 kl.17:27

Aktiv dødshjelp for døende personer er greit. Da kan dem slippe mye unødig smerte. Men for dem med psykiske problemer synes jeg det ikke er greit.

Virkelighetensverden

25.02.2017 kl.20:00

Det var en veldig rar grense. Så folk som vurderer selvmord har ikke smerter? Er ikke mentale smerter like smertefulle? Noen vil kanskje sagt at det er MER smertefullt. Og jeg sa ikke at jeg ville ha aktiv dødshjelp for de som ville ta selvmord :) Jeg spurte bare om det var RETT å fysisk gripe inn for å forhindre det.

anonym

25.02.2017 kl.22:10

Jeg mener at folk som er døende bør kunne velge å kunne dø når dem selv vil. Folk med psykiske problemer kan bli friske.

Det er galskap på ikke stoppe en person som vil ta livet sitt. Ja dem har det vondt, men de aller aller fleste blir friske. Skulle jeg kunne velge å ta livet mitt hvis jeg brekker ett ben, bare fordi det gjør vondt?

Virkelighetensverden

26.02.2017 kl.01:41

Så folk som er døende kan ikke bli frisk?
Og om DU ville ta livet ditt oga et brukket ben: hvorfor ikke? Hvorfor skulle du bli tvunget til å leve? Er det rett å tvinge folk til å leve dersom de selv ikke ønsker det? Det er spørsmålet jeg vil at folk skal tenke over. Er det rett at andre TVINGER folk til å tenke det samme som de? Og hvilken rett har andre til å bestemme over DIN kropp? Det er ikke så lett som man tror....

anonym

26.02.2017 kl.09:48

Nei folk som er døende av alvorlig sykdom og som legen har gitt opp kan ikke bli frisk igjen.

Hvis folk bare kunne ta livet sitt fordi dem selv ville, hadde vi nedgradert ett menneske liv til søppel. Ett liv er altfor mye verdt til att vi skal kunne kaste det bort.

Mye mye bedre for alle å hjelpe en person som vil ta livet sitt. Å ta livet sitt er en feig handling som ikke bare går utover personen selv, men også de som er glad i han/hun.

Hvis du fremdeles synes det er greit å ta livet sitt bare for man har lyst, så får vi være uenig om det.

Virkelighetensverden

26.02.2017 kl.15:54

Så du mener det er bedre å tvinge noen til være levende?

anonym

26.02.2017 kl.16:03

Selvfølgelig synes jeg det.

Virkelighetensverden

26.02.2017 kl.19:35

Trist når man er villig til å bruke tvang mot andre. Du sier at 1 gruppe med lidende mennesker kan få dø, mens en annen gruppe med lidende mennesker skal tvinges til å leve.

anonym

26.02.2017 kl.19:55

Ja for psykiske problemer dreper deg ikke. Svært mange blir helt friske igjen. De aller fleste som har prøvd å tatt livet sitt, men som har blitt stoppet med tvang er glade for det i ettertid.

Er ikke tvang bra da? Hvis ei 16 år gammel jente velger å ta livet sitt fordi kjæresten hennes slo opp. Synes du virkelig jenta er så lite verdt at du ikke hadde tvunget henne fra å gjøre det?

Mens alvorlige sykdommer som garantert vil drepe deg, da burde personen selv velge. Men bare dersom døden er uengårlig.

Virkelighetensverden

26.02.2017 kl.20:26

Kan du vise meg en studie som sier at de fleste som har overlevd er glad for det?
Og gjør det at tvang er rett? Vi kan jo tvinge folk til å slutte å ruse seg. Noen hadde sikkert vært glad for det, men er det rett? Vi kan tvinge folk til å slutte å overspise. Er det rett?

Jeg ville pratet med jenten, og prøvd å overtale henne til å leve videre. Men om hun absolutt ville dø; hvilken rett har jeg til å nekte henne det?

anonym

26.02.2017 kl.23:02

Tror vi får være enige om å være uenig. Jeg skjønner hva du mener, men jeg deler ikke ditt syn i denne saken.

Jostein

27.02.2017 kl.23:39

Eit viktig tema du tar opp er er det med rett til å bestemma over sin eigen kropp. Noko me faktisk ikkje har heilt idag. Men som me burde. I tillegg til at me kan dra det enda lengre til om staten burde blanda seg inn i problem mellom folk i sam funnet, men det blir for mykje i ein kommentar.

Ja me burde kunna ta ansvar for og bestemma over vår eigen kropp, men med tanke på lover om stoff (medisin og narkotiske stoff++)og lover rundt ja abort så har me ikkje full makt or ansvar for vår eigne kropp om me følgjer Norske lover..

Men sjølvsakt ville eg ha snakka med han om eg hadde sitt ein som sto på kanten for å høyra kvifor og hjelpa personen å finna ein løysning.

Virkelighetensverden

28.02.2017 kl.00:07

Da er vi enig :)

Heltvanligpappa

11.03.2017 kl.20:04

Kunne ikke vært mer uenig i dette innlegget. Du tar opp et viktig og alvorlig problem med store mørketall! Mange barn, ungdom og vanskeligstilte tar sitt eget liv. Disse fortjener hjelp. Med et bedre system allerede i barnehage/skole nivå, vil man klare å fange opp flere problemer (hvilket var ne av poenget mitt i sist innlegg).

Rus og tunge medisinerte tenker heller ikke klart, men der blir det vanskeligere i situasjonen, for det er normalt ikke ens egen stemme som ber deg forsvinne! Jeg har selv flere venner og venners venner som har forsøkt, men heldigvis ikke klart å ende livet sitt. De fleste av disse i dag, fungerer i dag bedre enn noen gang, og ser selv at problemene var store, men ikke for store til å fikse. MED HJELP!

Virkelighetensverden

11.03.2017 kl.20:07

Jeg sa ingenting i mot å hjelpe folk som ønsker det. Jeg sa i mot FYSISK TVANG. Det er mange som ikke bruker medisiner som tar selvmord.

Du må lese teksten. Det jeg sa var: ikke tving folk til å leve. Det har vi ingen rett til. Heller ikke til å tvangsmedisinere noen.

Virkelighetensverden

11.03.2017 kl.20:07

Så du mener at man skal fysisk tvinge folk til å leve?

Heltvanligpappa

11.03.2017 kl.20:11

Fysisk tvang er et omdiskutert innen helsevesenet, og selvfølgelig også en vanskelig grense hva gjelder selvmord. Fortsatt uenig og ja, jeg ville gjort mitt ytterste for å fysisk holde igjen en person på broen eller perrongen eller hva som måtte være utveien. Bidra til å søke hjelp, og er man fortsatt så ute av det, og som du sier, forklarer godt om årsakene, så får vedkommende bare forsøke igjen. Uten at jeg er tilstede :S

Skriv en ny kommentar

hits