Bør man kunne kjøpe menneskeorganer?

Her mener jeg svaret er: Ja.

Jeg ser mennesker som kjemper for at man skal kunne bestemme over egen kropp, f.eks ved abort eller ved røyking. Men hvor er de samme menneskene når de kommer til salg av menneskeorgan? Om en person SELV ønsker å selge ett av sine organ til en person som ønsker å kjøpe det: hva er galt? Hvorfor skal samfunnet forby det? Man bør selvfølgelig ha strenge regler for å sikre at den selgende gjør det fordi han/hun selv ønsker det, MEN det bør være lovlig. Dette kan gjøre at en familie som har et kjært familiemedlem som er hjernedød og ligger i koma kan få økonomisk støtte i den vanskelige tiden. 

Argument i mot sier: dette kan føre til at fattige blir utnyttet av rike: hvordan det? Om en fattig person ØNSKER å selge sine organ for å hjelpe egen familie så må vel han/hun få lov til det? Er det bedre at en fattig person jobber 12 timer om dagen i en gruve frem til en tidlig død for å tjene en brøkdel av det de kunne tjent på organsalg?

Andre argument: man vet ikke om personen gjør det frivillig. Jeg snakker ikke om organ som blir hentet i en mørk bakgate. Jeg snakker om personer som kommer inn på sykehus i vestlige land og som skriver under på de nødvendige dokumentene som passer på at familien til personen er sikret en avtalt sum penger. Ingen skal bli drept i en bakgate for så å bli robbet for organ. Dette skal skje ved et sykehus av leger som har ikke har motforestillinger mot å utføre jobben.

Vi tillater røyking som dreper menneskekroppen, vi tillater at folk spiser seg hjel, jobber seg i hjel, ruser seg i hjel osv. Hvorfor ikke tillate at de kan hjelpe andre samtidig som de skaper en bedre økonomisk fremtid for sin familie?

Hva mener du?

 



 

 

 

17 kommentarer

08.04.2017 kl.16:19

Interessant at din blogg er den rette, at du kan skrive det du vil, men må kritisere andre nord og ned for å skrive det de har lyst til på sin blogg! Hvis det er så vanskelig for deg å forstå at hvert innlegg er enkeltstående, at man skriver der og da utifra akkurat denne situasjonen, synes jeg bare du er ute etter bråk. Hva om jeg ikke har skrevet om terror tidligere, (nå har jeg faktisk et annet innlegg om terror), hva om jeg synes det var på sin plass akkurat nå å ta tak i at man bør tenke utenfor sin rosa boble. Er det feil å oppfordre til det fra i dag? Men du må gjerne grave deg ned i hva jeg har skrevet før, mitt utgangspunkt var å belyse terroren I GÅR, ikke alle de andre tilfellene du har beskrevet, som også selvfølgelig er fæle. Og forøvrig, ja til organdonasjon og nei til å KJØPE organer. Tror du er spinnvill jeg!

Virkelighetensverden

08.04.2017 kl.16:24

Hehe for andre som kanskje leser dette; dette er fra en blogger som kritiserte bloggere for å IKKE skrive om terrorangrepet i Sverige. Jeg kommenterte bare at alle burde får skrive om det de selv vil, og at denne personen heller ikke hadde skrevet noe om terrorangrep andre steder. Med andre ord: en blogger med dobbeltmoral.

Når det gjelder organdonasjon: hvorfor er det spinnvilt å si ja til å kjøpe organer? Du sier at man kan donere organer. Hvorfor kan ikke familiene få økonomisk støtte for organene? Er det rett at de skal bli gitt bort gratis når mange er villig til å gi penger for de?
De som ønsker det kan jo gi bort sine organ gratis. Men om noen ønsker å selge de så må vel det være lov?

anonym

08.04.2017 kl.18:20

Synes att folk som trenger organer burde få det gratis. Staten må betale for det hvis den som gir bort organer skal ha penger for det.

Hvis man må betale for å få organer kommer de fattige ikke til å få råd til organer.

Men er sterk uenig att friske personer skal kunne velge å bli drept for å donere vekk organene sine. Selv om personen gjør det frivillige.

Virkelighetensverden

08.04.2017 kl.18:32

Du sier at fattige ikke vil få råd til organer; har de råd til organer nå? Fattige har heller ikke råd til hus. Burde de få hus av staten? Fattige har ikke råd til en hel masse ting. Burde man da gjøre det ulovlig å kunne kjøpe disse tingene?

Hvorfor skal ikke friske folk få selge sine organ? Burde man forby folk å røyke også? Det skader jo kroppen. Eller hva med å forby usunn mat? Det tar jo livet av flest folk i den vestlige verden. Hvorfor skal man ikke få selv velge hva man vil gjøre med egen kropp? Mener du abort burde være ulovlig også?

anonym

08.04.2017 kl.20:04

Vell synes vi har ett ansvar for å hjelpe syke og fattige. 99,9 prosent av Norges befolkning har ett sted å bo. I dag får du organer hvis du trenger det. Riktignok er det lang ventetid på å få dem.

Friske personer skal ikke kunne ta livet av seg for å gi bort organer. Det er i mine øyne uetisk.

Virkelighetensverden

08.04.2017 kl.20:33

"I dag får du organer hvis du trenger det". Dette stemmer ikke med fakta: https://www.nrk.no/nyheter/rekordlang-organko-i-norge-1.12244381
Veldig mange dør i organkø.

Så du vil hindre folk i å bestemme over egen kropp? Du vil hindre det som kan være en fattig person sin sjanse til å gi sine barn en økonomisk god fremtid? Er ikke det uetisk?

anonym

08.04.2017 kl.22:45

Leser du kommentaren min så ser du at jeg skrev at det er lang ventetid. Skjenner en person som nettopp har fått nye nyrer.

Ja det er uetisk å dø for å donere sine egne organer når du er en frisk person. Livet er så mye mye mer enn penger. Synes det hadde vært grunnleggende feil å kunne bestemme over når du skal dø.

I en verden hvor penger er mer verdt enn liv er en dårlig verden.

Virkelighetensverden

08.04.2017 kl.23:35

Du lever allerede i en verden der penger er mer verdt enn liv.......
Grunnleggende feil å kunne bestemme når du selv vil dø? Så du er i mot aktiv dødshjelp? Du vil heller låse folk inne enn å la de dø? Du vil ta fra mennesker deres rett til å bestemme selv? Er det din type moral?

Hverdagsklikk

09.04.2017 kl.01:31

Forskrudd du... men bevares, selg organene dine du! Mine er ikke til salgs, måtte være hvis terror da😝 Ja, alle må få skrive om det de selv vil, og dobbelmoral, ja det skinner igjennom hos deg og! God natt

Virkelighetensverden

09.04.2017 kl.08:29

Hehe hvordan har jeg dobbeltmoral? Fortell meg gjerne for da vil jeg svært gjerne endre på det :)

anonym

09.04.2017 kl.09:18

Vell synes vi burde prøve å endre verden slik at liv blir mer verdt enn penger.

Hvis man kunne selge organene sine fordi noen i familien trenger penger. Tror du ikke det kan skape press på de eldre og syke? Eldre som begynner å bli gammel og syke vil kanskje føle att familien forventer at dem skal donere vekk organene sine snart. Selv om den eldre personen vil leve velger han/hun å gjøre det.

Slike situasjoner vill neppe unngås om det blir slik du vil. Synes du det er greit?

Virkelighetensverden

09.04.2017 kl.21:23

Er vel heller sjelden at organer fra eldre er ettertraktet :) Men la oss si at yngre opplever press: hva så? Om en person sier "jeg velger å selge mine organ" så er det vel det samme hva årsaken er?
Hadde det vært bedre om personen sa "jeg vil selge organ for å kjøpe meg ny bil"?
Eller "Jeg vil selge organ for å slette gambling-gjeld"?
Det er personen sitt valg. Hva som er årsaken til valget (så lenge det ikke er under fysisk tvang) har ikke betydning.

anonym

10.04.2017 kl.09:04

Nei det er overhode ikke hva så. Hvis en person velger å selge alle organene sine for en bil trenger han seriøst hjelp.

Synes ikke en person skal kunne velge om han eller hun skal dø så lenge han/hun er frisk.

Heldigvis tror jeg ikke mange deler ditt syn på denne saken så en slik verden du beskriver vil neppe komme.

Virkelighetensverden

10.04.2017 kl.13:28

Hvorfor trenger en person som vil selge organene sine hjelp? Om han vil tjene raske penger så må han vel få lov til det? Han bestemmer over sin egen kropp. Eller mener du at staten bør kunne si hva andre skal få lov til å gjøre med sin kropp? Hva om abort ble ulovlig fordi staten mente at ingen friske kvinner burde ta abort ?
Bør friske folk som vil gi bort sine organ til familiemedlem nektes det også? Trenger de også "hjelp"?

Hvilken rett har du til å tvinge folk til å leve? Er det bedre å låse folk inne?
Rart at du føler at din moral er bedre enn min. At det å tvinge folk til å gjøre noe de ikke ønsker er bedre enn å la folk bestemme over noe så elementært som sin egen kropp....

anonym

10.04.2017 kl.15:38

Føler ikke att min moral er bedre enn din, men er sterkt uenig med deg om akkurat dette. Synes vi mennesker skal ha stor grad av frihet til å bestemme selv, men noen regler synes jeg vi bør ha.

Synes det ikke er en god løsning at folk som ikke har det bra kan gi opp livet. Mener ikke at vi skal tvinge folk til å sitte innelåst resten av livet. Men i kortere perioder hvis det trengs.

Ellers er det viktig å hjelpe personer som sliter med å ta tak i problemene sine. Gi dem råd og støtte slik at dem kan få ett bra liv.

Vi kan alle ha dårlige perioder, de aller fleste vil også oppleve å få en periode med psykiske problemer. Hvis aktiv dødshjelp blir tillatt kommer grensen til å ta livet av seg til å bli tøyd. Tenk om det hadde vært din egen unge som hadde valgt det? Eller en god venn eller kjæreste?

Hvis du fremdeles synes det er greit foreslår jeg att vi legger diskusjon død.

PS er ikke meningen å være kranglete, hvis du oppfatter det slik vil jeg beklage.

synskepeggy

12.04.2017 kl.19:28

Jeg blir virkelig helt forskrekket over dette innlegget.

Du har ikke vært i en situasjon hvor en sånn problemstilling kunne vært aktuell,verken selge eller donere,og det kan du være uendelig takknemlig for.

Det er så mange aspekter til organdonasjon-avgjørelse som vi som er igjen kanskje må ta stilling til og som du ikke engang har den fjerneste anelse om.

Hilsen synskepeggy

Virkelighetensverden

12.04.2017 kl.23:36

Hvilke aspekter er det?
Vet du om jeg har vært i en slik stilling eller ikke?

Skriv en ny kommentar

hits